De inspiratiesessies zijn gericht op oudere schoolkinderen van 8 tot en met 13 jaar. Deze leeftijdsgroep vraagt specifieke begeleidingsvaardigheden van de pedagogisch medewerker. Het ROC van Amsterdam heeft daarom een drietal inspiratiesessies ontwikkeld voor Pedagogisch medewerkers en pedagogisch coaches die hun kennis en begeleidingsvaardigheden binnen deze doelgroep willen verdiepen.
Kracht van de sessies
- Kindvolgende benadering
- Concrete uitwerking van de ontwikkelingsmijlpalen bij deze leeftijdsfase en wat dat betekent voor de begeleiding door de pedagogisch medewerker
- Gevarieerde en activerende werkvormen
Volg je liever een complete training over dit onderwerp? Lees hier meer over de training
Oog voor Kinderen 8-13 jaar.
Wil je zelf leren om trainingen over dit onderwerp te geven aan anderen? Lees hier meer over de training
Oog voor Kinderen 8-13 jaar - Train de Trainer.
Lees verder
Programma
Enkele thema’s uit de bijeenkomsten van de training worden in de vorm van inspiratiesessies ook afzonderlijk aangeboden. Zie 'Praktische informatie' hieronder voor cursusdata en lestijden
Thuis in de BSO
Over emotionele ontwikkeling, identiteitsontwikkeling, contact en vertrouwen
Hoe ervaren kinderen emoties? Hoe kun je ze daar in ondersteunen? Welke stappen zijn behulpzaam in gesprekken met kinderen? Hoe kun je kinderen ondersteunen bij het ontwikkelen van eigenheid en zelfvertrouwen?
Uitdaging in de BSO
Over zelfstandigheid, de morele ontwikkeling, lastig gedrag en filosoferen
Hoe kun je kinderen ondersteunen bij het ontwikkelen van zelfstandigheid en talent? Waar komt hun steeds grotere vrijheidsdrang vandaan? Wat betekent dat voor de rol van de pedagogisch medewerker? Ook aandacht voor inspraak en risicovol spel.
Groepsdynamiek in de BSO
Over groepsprocessen en de sociale ontwikkeling
Hoe kun je kinderen ondersteunen in het vinden van een plek in de groep? Hoe werk je in verschillende fases aan de vorming van een positieve groep? Welke sociale vaardigheden helpen kinderen en wat vinden ze zelf belangrijk? Ook gaan we in op pestgedrag.
Lees verder